Benvinguts2024-05-21T16:08:02+00:00

Píndoles Literàries

Una novel·la coral incorpora punts de vista i personatges diferents

El novel·lista que vol anar més enllà de la realitat aparent de les coses, no pot ser explícit; no pot mostrar les cartes, no pot ensenyar el llautó ni caure en el pamflet

Les relacions que cada personatge estableix amb els altres ha d’evolucionar, si no és una relació morta

La metàfora és el punt de connexió entre la lògica i l’analògica

L’escriptura literària busca diferenciar el relat amb detalls concrets no comuns

L’escriptor, a l’recórrer a la paraula per explicar la realitat, està recorrent a un instrument imprecís, metafòric, inexacte, figurat i merament substitutiu i fins a cert punt inservible per a la tasca que es proposa (Julián Marias)

Comença la història tan a prop del final com et sigui possible

L’aforisme és una proposició breu i sovint enginyosa que enuncia una norma científica, filosòfica o moral sense argumentar-la (Ex. Hipòcrates: “La vida es curta i l’art es llarg”)

Les veus dels personatges no han de ser realistes, només han de semblar-ho. Cal tensionar-les

El to de veu s’ha de descriure al principi de la frase, abans que el lector el pugui imaginar

Sigues sàdic. Per més dolços i innocents que siguin els teus personatges, fes que els passin coses desagradables, així el lector veurà de quin peu calcen

Només puc transmetre idees si sé el que vull dir

L’estructura de la narració és com el conjunt de bigues d’un edifici: no es veuen però determinen la forma i el caràcter de l’edifici

En un conte, els personatges son sempre principals, no existeixen els coadjuvants ni els secundaris

El conte manté una unitat estructural: la construcció dels fets sempre gira entorn d’una sola qüestió que busca aconseguir un efecte narratiu concret

En una narració cal trobar l’equilibri entre l’acció i la descripció

Una de les millors maneres per aconseguir que els personatges tinguin gruix i siguin versemblants és conèixer-los bé, físicament i psicològicament

La manera d’explicar una història pot millorar-la o empitjorar-la

Ja ho deia Julio Cortázar: si la novel·la es guanya en rounds, el conte es guanya en Knockout

La tensió del text ha d’augmentar. no pot ser que a l’inici ja sigui màxima

Escriure és la conseqüència irremeiable d’un impuls provocat

En un text narratiu cal harmonitzar l’acció amb l’emoció

L’escriptor és un observador del seu propi interior i de l’entorn

Hem de saber si ens servim de la realitat per crear (ficció) o estem al servei de la veritat (no ficció)

Abans d’escriure cal saber què es vol dir, a qui i com

Dóna al lector almenys un personatge amb els qual es pugui sentir identificat

No s’ha de donar informació cabdal de forma directe

El fil narratiu és la història en temps real

Per escriure s’ha de dominar el llenguatge, saber captar la realitat i generar ficció

Per escriure bé s’ha de llegir la realitat, captar la ficció i dominar el codi

Cal evitar les veus passives, ja que m’incorporen a mi com a espectador. La veu activa es més directe

Els estímuls en la lectura es provoquen quan l’escriptor ha tingut consciencia del que volia dir

Utilitza el temps d’un desconegut de manera que no tingui la sensació d’haver perdut el temps

En l’acció, no pot haver-hi casualitats que no estiguin preparades

La informació no es dona tota de cop, s’administra

Cal intentar mostrar enlloc de dir

Els personatges han d’evolucionar al llarg de la història (un personatge protagonista que no evoluciona és un personatge pla)

L’organització del conte produeix arcs de tensió orientats a construir la història eficaç, que es resol amb rapidesa

Cal evitar l’excés d’admiracions

En la majoria dels casos, una narració té tres parts: introducció, nus i desenllaç

La primera persona no es pot autoanalitzar, és inversemblant. Requereix un observador extern

El primer requisit per escriure es tenir quelcom a dir

Sinestèsia és l’associació de dos sentits o de sentits i una idea: una olor dolça; palpar la realitat; tastar la llibertat

Escriu per agradar a una sola persona. Si obres una finestra i pretens enamorar a tothom, el teu relat agafarà una pneumònia

Més enllà de l’anècdota, les històries transmeten valors

L’escriptor parteix de l’estímul concret transcendint-lo en una cosa abstracte o moral

Cal exercitar-se en transformar les coses habituals en imatges o metàfores

El pleonasme es la repetició d’un pronom

Cada frase ha de revelar aspectes del personatge o bé ha de fer avançar l’acció

Els novel·listes som els únics que podem escriure sense atenir-nos a objeccions ni condicions, o sense que ningú mai ens esmeni la plana ni ens cridi l’atenció i ens digui: «No, això no va ser així» (Julián Marias)

L’anàfora es un recurs retòric: Començar de la mateixa manera dues frases diferents

Els personatges de la novel·la són diferents al dels contes. L’eficàcia narrativa del gènere exigeix altres recursos

Un text evocador prefereix el passat. Amb el present es molt difícil tractar el temps

Per escriure bé cal evitar les redundàncies

El caràcter metafòric o irònic del llenguatge és el que impedeix que aquest sigui àrid i insuportablement tediós, i per descomptat el que permet la existència de la literatura (Javier Marias)

Evitar la repetició de verbs declaratius i gerundis (“va dir cridant”; es millor: “va cridar”)

La millor manera de mostrar un personatge és fent-lo actuar

Si hi ha excés de detalls, s’acaba perdent l’objectiu de l’escena

L’ordre cronològic d’una història no sempre coincideix amb l’ordre de la narració

Si estirem una metáfora, podem arribar a construir una al·legoria

Els elements que ajuden a caracteritzar la situació s’han de posar al principi

Els textos han de ser correctes, clars, aptes o adequats i bells

Una escena te elements que es recolzen en antecedents i en coses que continuaran. En si mateixa mai es completa

Cada personatge ha de voler alguna cosa, encara que només sigui un vas d’aigua

La funció de qui escriu és observar i descriure la realitat amb estranyesa, amb una nova mirada

Quan es donen massa dades, l’acció central queda difuminada

Cada història demana un mapa nou i diferent

Deixar els personatges no principals en l’anonimat és un recurs eficaç i evita distraccions

Les paraules llargues fan que el text perdi ritme. Cal substituir-les per sinònims més curts

Els personatges no haurien de justificar el que fan

La poesia no es descriure, és transcendir: afegir intenció, estratègia i encomanar emoció

L’escriptor explica mentides per poder dir veritats

Abans de començar a escriure una història, hauríem de ser capaços d’explicar el seu nucli: el motor que l’ha de mantenir en marxa

Oxímoron és ajuntar contraris: la neu em crema els dits; guerra pacificadora; silenci eloqüent; paraules buides

Quan ens referim a sentiments hem de ser capaços de escriure les emocions mostrant-les, deixant que sigui el lector qui les dedueixi

Recol·lecció, barreja apropiada i cuinat al punt, d’això que s’alimenta amb les emocions, es gesta amb impulsos nerviosos i surt per a ser begut com a glops d’aire

MIREIA ESTEVA SALÓ

Units en la diversitat

22 abril 2022|Articles|

Per Lluís Rabell (22/04/2022) La importància d’una assemblea, com la que Federalistes d’Esquerres celebrarà d’aquí a pocs dies, té a veure amb el context social i polític [...]