Píndoles Literàries
Cal evitar l’excés d’admiracions
En un text narratiu cal harmonitzar l’acció amb l’emoció
En la majoria dels casos, una narració té tres parts: introducció, nus i desenllaç
Per escriure bé cal evitar les redundàncies
En un conte, els personatges son sempre principals, no existeixen els coadjuvants ni els secundaris
El conte manté una unitat estructural: la construcció dels fets sempre gira entorn d’una sola qüestió que busca aconseguir un efecte narratiu concret
Més enllà de l’anècdota, les històries transmeten valors
Ja ho deia Julio Cortázar: si la novel·la es guanya en rounds, el conte es guanya en Knockout
L’escriptor parteix de l’estímul concret transcendint-lo en una cosa abstracte o moral
Cada història demana un mapa nou i diferent
Cada personatge ha de voler alguna cosa, encara que només sigui un vas d’aigua
Les paraules llargues fan que el text perdi ritme. Cal substituir-les per sinònims més curts
La funció de qui escriu és observar i descriure la realitat amb estranyesa, amb una nova mirada
Cal evitar les veus passives, ja que m’incorporen a mi com a espectador. La veu activa es més directe
Abans de començar a escriure una història, hauríem de ser capaços d’explicar el seu nucli: el motor que l’ha de mantenir en marxa
L’escriptor és un observador del seu propi interior i de l’entorn
Escriure és la conseqüència irremeiable d’un impuls provocat
Evitar la repetició de verbs declaratius i gerundis (“va dir cridant”; es millor: “va cridar”)
El pleonasme es la repetició d’un pronom
El fil narratiu és la història en temps real
El novel·lista que vol anar més enllà de la realitat aparent de les coses, no pot ser explícit; no pot mostrar les cartes, no pot ensenyar el llautó ni caure en el pamflet
Cal intentar mostrar enlloc de dir
Per escriure s’ha de dominar el llenguatge, saber captar la realitat i generar ficció
El primer requisit per escriure es tenir quelcom a dir
El caràcter metafòric o irònic del llenguatge és el que impedeix que aquest sigui àrid i insuportablement tediós, i per descomptat el que permet la existència de la literatura (Javier Marias)
L’escriptor, a l’recórrer a la paraula per explicar la realitat, està recorrent a un instrument imprecís, metafòric, inexacte, figurat i merament substitutiu i fins a cert punt inservible per a la tasca que es proposa (Julián Marias)
La poesia no es descriure, és transcendir: afegir intenció, estratègia i encomanar emoció
Les relacions que cada personatge estableix amb els altres ha d’evolucionar, si no és una relació morta
L’estructura de la narració és com el conjunt de bigues d’un edifici: no es veuen però determinen la forma i el caràcter de l’edifici
Cada frase ha de revelar aspectes del personatge o bé ha de fer avançar l’acció
Quan es donen massa dades, l’acció central queda difuminada
Comença la història tan a prop del final com et sigui possible
Una novel·la coral incorpora punts de vista i personatges diferents
Si estirem una metáfora, podem arribar a construir una al·legoria
La primera persona no es pot autoanalitzar, és inversemblant. Requereix un observador extern
En l’acció, no pot haver-hi casualitats que no estiguin preparades
El to de veu s’ha de descriure al principi de la frase, abans que el lector el pugui imaginar
L’organització del conte produeix arcs de tensió orientats a construir la història eficaç, que es resol amb rapidesa
Els estímuls en la lectura es provoquen quan l’escriptor ha tingut consciencia del que volia dir
En una narració cal trobar l’equilibri entre l’acció i la descripció
Els personatges de la novel·la són diferents al dels contes. L’eficàcia narrativa del gènere exigeix altres recursos
No s’ha de donar informació cabdal de forma directe
La informació no es dona tota de cop, s’administra
Els novel·listes som els únics que podem escriure sense atenir-nos a objeccions ni condicions, o sense que ningú mai ens esmeni la plana ni ens cridi l’atenció i ens digui: «No, això no va ser així» (Julián Marias)
L’escriptor explica mentides per poder dir veritats
Sinestèsia és l’associació de dos sentits o de sentits i una idea: una olor dolça; palpar la realitat; tastar la llibertat
L’ordre cronològic d’una història no sempre coincideix amb l’ordre de la narració
Dóna al lector almenys un personatge amb els qual es pugui sentir identificat
La metàfora és el punt de connexió entre la lògica i l’analògica
Una escena te elements que es recolzen en antecedents i en coses que continuaran. En si mateixa mai es completa
Oxímoron és ajuntar contraris: la neu em crema els dits; guerra pacificadora; silenci eloqüent; paraules buides
Els textos han de ser correctes, clars, aptes o adequats i bells
Una de les millors maneres per aconseguir que els personatges tinguin gruix i siguin versemblants és conèixer-los bé, físicament i psicològicament
Escriu per agradar a una sola persona. Si obres una finestra i pretens enamorar a tothom, el teu relat agafarà una pneumònia
Els elements que ajuden a caracteritzar la situació s’han de posar al principi
Els personatges no haurien de justificar el que fan
Només puc transmetre idees si sé el que vull dir
Les veus dels personatges no han de ser realistes, només han de semblar-ho. Cal tensionar-les
Un text evocador prefereix el passat. Amb el present es molt difícil tractar el temps
Hem de saber si ens servim de la realitat per crear (ficció) o estem al servei de la veritat (no ficció)
Per escriure bé s’ha de llegir la realitat, captar la ficció i dominar el codi
Els personatges han d’evolucionar al llarg de la història (un personatge protagonista que no evoluciona és un personatge pla)
L’escriptura literària busca diferenciar el relat amb detalls concrets no comuns
Abans d’escriure cal saber què es vol dir, a qui i com
Quan ens referim a sentiments hem de ser capaços de escriure les emocions mostrant-les, deixant que sigui el lector qui les dedueixi
Cal exercitar-se en transformar les coses habituals en imatges o metàfores
L’aforisme és una proposició breu i sovint enginyosa que enuncia una norma científica, filosòfica o moral sense argumentar-la (Ex. Hipòcrates: “La vida es curta i l’art es llarg”)
La manera d’explicar una història pot millorar-la o empitjorar-la
Utilitza el temps d’un desconegut de manera que no tingui la sensació d’haver perdut el temps
Si hi ha excés de detalls, s’acaba perdent l’objectiu de l’escena
La tensió del text ha d’augmentar. no pot ser que a l’inici ja sigui màxima
Deixar els personatges no principals en l’anonimat és un recurs eficaç i evita distraccions
Sigues sàdic. Per més dolços i innocents que siguin els teus personatges, fes que els passin coses desagradables, així el lector veurà de quin peu calcen
L’anàfora es un recurs retòric: Començar de la mateixa manera dues frases diferents
La millor manera de mostrar un personatge és fent-lo actuar
Recol·lecció, barreja apropiada i cuinat al punt, d’això que s’alimenta amb les emocions, es gesta amb impulsos nerviosos i surt per a ser begut com a glops d’aire
MIREIA ESTEVA SALÓ
Nota de premsa
MIREIA ESTEVA, VICEPRESIDENTA 1ª DE FEDERALISTES D’ESQUERRES, CANDIDATA A PRESIDIR LA NOVA JUNTA Esteva encapçala la candidatura de continuïtat amb noves incorporacions, com Lluís Rabell, [...]
Xerrada: “La Europa que volem”
"Si volem una Europa federal, cal una llei marc que ens porti cap aquí" Mireia Esteva, de Federalistes d'Esquerres, participa en una xerrada a Granollers [...]
Conferència: Com cohesionar Espanya?
Com cohesionar Espanya? Text de la conferència (Per Mireia Esteva) En el baner d'aquest acte hi ha un planell on es veu Espanya dividida en [...]
Indulta que alguna cosa queda
(Per Mireia Esteva) Jo estic segura que els presos mai agrairan públicament el Govern espanyol els indults (si els reben) i seguiran dient que ho [...]
Retrospectiva
(Per Mireia Esteva) La pandèmia ha posat a l’aparador les nostres pròpies deficiències, i el Govern ha introduït la cultura de la coordinació entre autonomies, [...]
Acoso ‘indepe’
(Por Mireia Esteva) Podría decirse que uno de los indicadores de la salud de una democracia es el comportamiento respetuoso hacia la diversidad de ideas y la [...]
Al caient de l’impossible
(Per Mireia Esteva) És obvi que, a igualtat d’escons, el pacte d’esquerres té més legitimitat democràtica: supera en més de 3% en vots al pacte [...]
A votar, que es diumenge
(Per Mireia Esteva) El cicle que finalitza s'ha caracteritzat per una aliança entre les forces independentistes, des de l'extrema dreta més recalcitrant a el més [...]
El 14 de febrer: “Ens anàvem de rosetes”
(Per Mireia Esteva) Diuen que no podré anar a votar el 14 de febrer, per culpa de la pandèmia, encara que les votacions ja van [...]